Zwezenie znieksztalcajace zoladka moze byc jedno lub kilka

July 12th, 2016

Zwężenie zniekształcające żołądka może być jedno lub kilka. Jego rozmiar bywa różny: światło zwężenia czasami przepuszcza zaledwie ołówek, w innych przypadkach nie stanowi znaczniejszej przeszkody do przechodzenia pokarmów. Ze zniekształceń na szczególną uwagę zasługują: 1) żołądek klepsydrowaty. zwany także dwukomorowym (ventriculue bilocularis); 2) żołądek kaskadowaty; 3) żołądek wielokomorowy (ventriculus multilocularis); 4) żołądek ślimakowaty, czyli workowaty (ventriculus sacciformis). Żołądek klepsydrowaty składa się z dwóch komór, z których górna jest przeważnie większa. Żołądek kaskado waty różni się od niego tym, że obie komory znajdują się obok siebie, a wielokomorowy tym, że żołądek przez zrosty jest podzielony na szereg komór. Żołądek ślimakowaty cechuje się tym, że żołądek jest częściowo skręcony wzdłuż osi podłużnej. Objawy. Lekkie postaci zniekształcenia żołądka mogą nie sprawiać żad nych dolegliwości. W postaci czynnościowej na pierwsze miejsce wysuwają się objawy choroby podstawowej. Ciężkie postaci organiczne mogą wywoływać różne dolegliwości żołądkowe, nie przedstawiające jednak nic znamiennego, np. gniecenie, bóle w okolicy żołądka, czasami wymioty. Rozpoznanie. Zniekształcenie żołądka rozpoznaje się tylko badaniem radiologicznym oraz wziernikowaniem żołądka. Na ekranie widać cień żołądka podzielonego na dwie lub więcej komór, połączonych ze sobą wąskimi mostkami. W postaci organicznej, powstałej na tle rak a, cień mostka jest nierównomierny, o brzegach nieco nadżartych i ma przebieg mniej więcej ośrodkowy; przylegające części komór żołądka mają także obrysy nieraz nierówne, zębowate. N atomiast w postaci organicznej, powstałej na tle blizn po wrzodzie, ściany mostka są gładkie, mostek przebiega bliżej krzywizny mniejszej; czasami, gdy się dołączy kurcz, kanał mostka znika zupełnie, tak iż o bie komory stają się zupełnie odosobnione. [podobne: objawy ciąży, USG ciąży, usg tarczycy Warszawa ]