Zakłócenia czynnościowe nerek w chorobach narządu moczowego

February 25th, 2018

Zakłócenia czynnościowe nerek w chorobach narządu moczowego polegają na nadmiernym, upośledzonym lub niemiarowym wytwarzaniu moczu jako cieczy oraz na upośledzeniu wydalania składników stałych, przede wszystkim azotu niebiałkowego. Sprawność nerek ulega zaburzeniu: 1) w pierwotnej marskości nerek; 2) w okresie stwardnienia w przebiegu przewlekłego rozlanego zapalenia kłębków nerkowych (tzw. marskości nerek wtórnej) ; 3) w ciężkich przypadkach ostrego rozlanego zapalenia kłębków nerkowych, zwłaszcza skojarzonego z rozlaną nerczycą; 4) w ciężkich przypadkach nerczycy zmartwiającej ; 5) czasami w skrobiowatej nerce marskiej; 6) w biernym przekrwieniu nerek 7) w przypadkach znacznego przerostu gruczołu krokowego. Natomiast z obustronnych rozlanych krwiopochodnych chorób nerek sprawność nerek nie jest upośledzona: 1) w ostrej i przewlekłej rozlanej nerczycy; 2) w skrobiawicy nerek; 3) w lekkich przypadkach nerczycy zmartwiającej ; 4) w ogniskowym zapaleniu kłębków nerkowych; 5) w lekkich postaciach ostrego rozlanego zapalenia kłębków nerkowych; 6) w początkowym okresie przewlekłego rozlanego zapalenia kłębków nerkowych; 7) w stwardnieniu nerek łagodnym; 8) w miażdżycy tętnic nerkowych 9) w cierpieniu nerek ciężarnych. Metody oznaczania sprawności nerek polegają na badaniu moczu, krwi oraz moczu i krwi. Dla prawidłowej oceny sprawności nie należy po- przestawać na jednej tylko z metod. Oczywiście wynik badania pozwala wnosić o sprawności nerek tylko w okresie badania. Ponieważ sprawność nerek i jej zaburzenia mogą być przemijające, przeto badanie czynnościowe nerek trzeba powtarzać w pewnych odstępach czasu. [hasła pokrewne: leczenie endometriozy forum, wysiłkowe leczenie endometriozy forum, endometrioza stopnie ]

Powiązane tematy z artykułem: endometrioza stopnie leczenie endometriozy forum wysiłkowe nietrzymanie moczu