Choroby pęcherza moczowego

August 24th, 2018

W innych chorobach nerek i miedniczek nerkowych krwiomocz z kolką zdarza się znacznie rzadziej, mianowicie wtedy, gdy powstają w drogach moczowych skrzepy krwi zatykające moczowód. Krwiomocz przebiega w tych chorobach (gruźlica nerki i in.) raczej z bólami umiejscowionymi. Nadto bóle o charakterze kolki dołączają się w tych chorobach do poprzedniego krwiomoczu, w przeciwieństwie do kamicy nerkowej, w której krew w moczu pojawia się w toku albo po ustaniu kolki. W zapaleniu miedniczek do krwiomoczu dołącza się ropomocz (pyuria), który wtenczas występuje na pierwszy plan. W nowotworach nerki i miedniczek krwiomoczowi często nie towarzyszą bóle. W krwiomoczu na tle zatoru (embolia) stwierdza się chorobę będącą źródłem krwawienia. W chorobach pęcherza moczowego rozpoznaniu choroby wywołującej krwiomocz dopomaga wziernikowanie pęcherza. Przypadki, w których najdokładniejsze badania kliniczne pomimo nawet dłuższej obserwacji nie wykrywają przyczyny krwiomoczu, zalicza się do tzw. krwiomoczu samorodnego (haemaiuria essentialis s. idiopathica). Taki krwiomocz samorodny jest nieraz wyrazem ogniskowego zapalenia kłębków nerkowych, stanowiąc jedyny jego objaw, przemijający lub długotrwały. Krwiomocz samorodny rzadko przebiega z bólami w okolicy lędźwiowej. Z natężenia krwiomoczu nie można wnosić o ciężkości choroby narządu moczowego. I tak w początkowym okresie ostrego rozlanego zapalenia kłębków nerkowych może być w moczu mniej krwi niż; w okresie zdrowienia, zależnie od tego, że na początku zapalenia naczynia krwionośne kłębków mogą być tak uciśnięte, iż przepuszczaj ą mniej przesączu i krwi niż wtedy, gdy stan zapalny już ustępuje. Z drugiej jednak strony każdy nowy nawał, zapalenia kłębków może wywoływać pojawienie się krwi w moczu lub zwiększenie się krwiomoczu. [przypisy: dermatolog bez skierowania, wysiłkowe dermatolog bez skierowania, kreatynina cennik ]

Powiązane tematy z artykułem: definicja zdrowia who dermatolog bez skierowania kreatynina cennik