Tluszcze podaje sie w postaci masla, które obniza wydzielanie wolnego kwasu solnego i dostarcza ustrojowi duzo jednostek ciepla

February 16th, 2018

Tłuszcze podaje się w postaci masła, które obniża wydzielanie wolnego kwasu solnego i dostarcza ustrojowi dużo jednostek ciepła. W przypadkach silnego pragnienia stosuje się lewatywy z 1-2 szklanek 0,9% roztworu soli kuchennej o ciepłocie 40° 1-2 razy dziennie. Aby ułatwić dostawanie się pokarmów do dwunastnicy, poleca się choremu leżeć po spożyciu pokarmu przez 1/2-1 godzinę na prawym boku. Leczenie mechaniczne jest obok leczenia dietetycznego leczeniem podstawowym. Polega ono na płukaniu żołądka. Zabieg ten, polecony w r. 1869 przez Kussmaula, nie tylko usuwa z żołądka zalegające pokarmy, ale i wywiera pośredni dodatni wpływ na dalszy przebieg choroby, pochodne bowiem rozkładu pokarmów drażnią żołądek i jeszcze bardziej go rozciągają. Przepłukuje się żołądek zwykle rano na czczo lub późno wieczorem, jeżeli pokarmy pozostające na noc w żołądku wywołują gniecenie oraz bóle i przez to pozbawiają chorego snu. W przypadkach rozszerze nia niezbyt dużego wystarcza przepłukiwać żołądek co drugi lub co trzeci dzień. W przypadkach bardzo znacznego rozszerzenia w celu uniknięcia tężyczki nie należy dążyć do zupełnego opróżnienia żołądka. Leczenie mechaniczne, zwłaszcza w przypadkach upośledzenia łaknienia, można łączyć z następowym wlewaniem do żołądka przez zgłębnik jednej szklanki ciepłej słodkiej śmietanki lub migdałowego mleka albo 1/2 szklanki oliwy. Leczenie farmaceutycznee nie gra dużej roli i jest raczej objawowe. Mianowicie w przypadkach braku łaknienia podaje się środki gorzkie (str. 180-181), w przypadkach nadmiernego wydzielania wolnego kwasu solnego przetwory atropiny itd. Leczenie zachowawcze w przypadkach organicznego rozszerzenia miernego stopnia może usunąć lub złagodzić dolegliwości żołądkowe. W rozszerzeniu znaczniejszym, a także jeżeli leczenie zachowawcze poprawy w ogóle nie sprawia, zwłaszcza zaś jeżeli ogólny stan chorego się pogarsza, na leży polecić leczenie operacyjne. W przypadkach zwężenia odźwiernika na tle raka żołądka powinno się je zastosować od razu. Rodzaj operacji (sztuczne połączenie żołądka z jelitem, plastyka odźwiernika i inne zależy od osobliwości przypadku. [więcej w: objawy ciąży, Warszawa ginekolog, Ginekolog łódź ]