Masa kontrastowa zalega w zoladku 12 godzin i dluzej

November 11th, 2018

Masa kontrastowa zalega w żołądku 12 godzin i dłużej. Nieduże zwężenie odźwiernika przebiegające z częstymi i obfitymi biegunkami może być łatwo przeoczone. Zwężenie odźwiernka w takich przypadkach nasuwa na myśl wykrycie w kale czworniaków. Niestety, są one w kale zazwyczaj drobne, pomarszczone, w stanie rozkładu i dlatego nie zawsze łatwo je rozpoznać. Wykrycie ich w kale powinno być pobudką do starannego badania zawartości żołądka na czczo. Wykrycie w niej obfitych czworniaków, włókien mięsnych, skrobi itd. wyjaśnia pochodzenie biegunek i dopomaga w rozpoznaniu zwężenia odźwiernika. Rozpoznanie różnicowe. Zwężenie odźwiernika z następowym rozszerzeniem żołądka różnicuje się ze zwiotczeniem żołądka. Podstawy, na których opiera się to różnicowanie, p. str. 328. Po rozpoznaniu choroby należy wyjaśnić: 1) czy choroba powstała na tle organicznej choroby, czy też na tle kurczu odźwiernika oraz 2) czy zwężenie odźwiernika j est łagodne, czy na odwrót – złośliwe. Wspólnymi cechami zwężenia odźwiernika czynnościowego organicznego jest prócz bólów i wymiotów: 1) zaleganie zawartości żołądkowej, które i w zwężeniu pochodzenia czynnościowego, chociaż rzadko, może trwać długo i być bardzo znaczne, oraz 2) ruchy robaczkowe, dające się wykryć oglądaniem lub obmacywaniem. Różnica polega na tym, że w zwężeniu organicznym objawy te są stałe, a w czynnościowym przemijające, nadto w zwężeniu czynnosercowym zalegania masy kontrastowej nie ma, jeżeli badanemu podać dużą dawkę papaweryny (str. 231). Odróżnienie złośliwej postaci zwężenia odźwiernika od łagodnej nie może się opierać na stwierdzeniu guza, gdyż guz niekoniecznie musi być rakiem, modzelowaty bowiem wrzód trawienny żołądka może być także wyczuwalny jako duży guz. Nadto guz żołądka może być pochodzenia kiłowego, promieniczego itd. Różnicowanie między zwężeniem odźwiernika zło liwym, a łagodnym opiera się przede wszystkim na badaniu zawartości żołądkowej (str. 293) oraz na całym obrazie klinicznym z wywiadami włącznie. [hasła pokrewne: choroba hashimoto objawy psychiczne, kryształy kwasu moczowego w moczu, darmowe leki dla seniorów ]

Powiązane tematy z artykułem: choroba hashimoto objawy psychiczne darmowe leki dla seniorów kryształy kwasu moczowego w moczu