Krwiomocz

June 28th, 2018

Krwiomocz zdarza się także w toku leczenia promieniami rentgenowskimi, heksametylenotetraminą, trionalem, sulfonalem i innymi lekami. Krew może być w moczu także domieszką przypadkową, np. z narządu rodnego u kobiet w okresie miesiączki lub w toku chorób tego narządu. W każdym przypadku krwiomoczu konieczne jest określenie miejsca krwawienia oraz rodzaju choroby, .która krwiomocz wywołuje. Określenie miejsca w narządzie moczowym, z którego pochodzi domieszka krwi do moczu, opiera się na danych następujących: W krwawieniach z nerek, miedniczek nerkowych i moczowodów mocz jest zabarwiony krwią równomiernie na początku, w środku i w końcu tego samego tłoczenia (próba trzech szklanek). Jest to tzw. haematulia totalis, Krwiomocz końcowy (krew tylko w. trzeciej szklance) oraz wyraźnie większa ilość krwi w porcji końcowej moczu (haematuria terminalis) przemawiają za pochodzeniem krwi z pęcherza. Obecność krwi w moczu na początku moczenia (haematuria initialis) świadczy o chorobie cewki moczowej lub gruczołu krokowego. W chorobach gruczołu krokowego spostrzega się także obecność krwi w moczu czasami i w początkowej i w końcowej porcji moczu (haematuria initialis et terminalis), natomiast jeżeli krwawienie jest nieobfite, porcja środkowa prawie nie zawiera krwi. Krwawienie z cewki, niezależne od moczenia, pochodzi z części cewki leżącej między zwieraczem zewnętrznym a ujściem zewnętrznym cewki. Uwzględnia się także inne zmiany w moczu oraz stan poszczególnych części narządu moczowego i innych narządów. Mianowicie obecność w moczu długich, cienkich skrzepów krwi przemawia za chorobą górnej części narządu moczowego a przeciw pochodzeniu krwi z pęcherza. Przerywany krwiomocz objawiający się tym, że mocz w ciągu tego samego dnia jest już to jasny, już to zawiera krew, przemawia za krwawieniem z górnej części narządu moczowego. To samo dotyczy krwiomoczu, któremu towarzyszą bóle w jednej z okolic lędźwiowych. Stwierdzenie znacznego powiększenia nerki przemawia za tym, że źródłem krwawienia jest nerka. [podobne: leczenie endometriozy forum, wysiłkowe leczenie endometriozy forum, badanie emg warszawa]

Powiązane tematy z artykułem: badanie emg warszawa leczenie endometriozy forum wysiłkowe nietrzymanie moczu