Czas trwania choroby zalezy od choroby podstawowej

July 26th, 2016

Czas trwania choroby zależy od choroby podstawowej. Rozpoznanie zwężenia odźwiernika opiera się: 1) na istnieniu tzw. późnych wymiotów, cechujących się tym, że wymiociny zawierają pokarmy, spożyte przed 10-12 godzinami i nawet wcześniej; 2) na odczuwaniu przez chorego silnych bólów, które ustępują po wymiotach; 3) na stwierdzeniu oglądaniem lub obmacywaniem wzmożonych ruchów robaczkowych żołądka; 4) na stwierdzeniu zalegania pokarmów w żołądku przez jego zgłębnikowanie w 10-12 godzin po próbnej wieczerzy. W okresie atonicznym przerostowego rozszerzenia żołądka chorobę rozpoznaje się na podstawie dużego zalegania pokarmów w żołądku przy braku wzmożonych ruchów robaczkowych żołądka i bólów w nadbrzuszu. Niski poziom dolnej granicy żołądka sam przez się nie ma znaczenia w rozpoznaniu przerostowego rozszerzenia żołądka, granica ta bowiem jest obniżona także w przypadkach opadnięcia żołądka, dużego żołądka, (megalogastria, przeważnie conqenita) oraz pionowego ustawienia żołądka. Szmer pluskający w nadbrzuszu jest także objawem drugorzędnym, stwierdza się go bowiem również w opadnięciu żołądka i w jego zwiotczeniu. Rozpoznanie przerostowego rozszerzenia żołądka znajduje poparcie w badaniu radiologicznym. W rozwiniętych przypadkach choroby stwierdza się żołądek znacznie rozciągnięty wzdłuż i wszerz; masa kontrastowa znajduje się całkowicie w naj niższej części żołądka, tworząc bardzo szeroki, półksiężycowaty cień sięgający daleko w prawo poza kresę białą. Nad cieniem wypuklonym ku dołowi znajduje się rozległa warstwa wydzieliny, a nad nią w górnej części żołądka bańka powietrzna. Ruchy robaczkowe na cieniu są bardzo energiczne, czasami wsteczne. [patrz też: endometrioza operacja, Warszawa ginekolog, wysiłkowe nietrzymanie moczu ]