Bóle sa nieraz bardzo silne, pojawiaja sie po 3-5 godzinach po jedzeniu i rozpromieniaja sie zazwyczaj do okolicy krzyzowej

February 17th, 2018

Bóle są nieraz bardzo silne, pojawiają się po 3-5 godzinach po jedzeniu i rozpromieniają się zazwyczaj do okolicy krzyżowej. Nieraz chorzy podają także, że mają uczucie stawiania się w dołku. Wszystkie te dolegliwości znikają, gdy żołądek opróżni się po wymiotach czy to samorodnych, czy też wywołanych przez chorego podrażnieniem gardła od wewnątrz. Wymioty samorodne pojawiają się zwykle późno po spożyciu pokarmów, nieraz dopiero nocą lub z rana na czczo co dzień albo kilka razy tygodniowo. Wymiociny są zazwyczaj obfite, bardzo kwaśne lub gorzkie i zawierają nierzadko pokarmy, które chory spożywał przed 12-24 godz. , nawet przed kilku dniami. Zwłaszcza często w wymiocinach wykrywa się pokarmy cięższe, opadające na dno, np. śliwki, rodzynki itd. Chorzy spostrzegają szybko, że bóle łagodnieją po opróżnieniu się żołądka i wzmagają się po jedzeniu i dlatego, pomimo nieraz dobrego łaknienia, zaczynają jeść, mało, a gdy pojawi ają się bóle, wywołują sami wymioty. Skutkiem tego zaczynają chudnąć i blednąć. Obfite straty chloru w przypadkach częstych wymiotów mogą więść do mocznicy hipochloremicznej (tom IV, str. 165). Stolce są najczęściej zaparte wskutek utrudnionego przechodzenia pokarmów z żołądka do dwunastnicy. Rzadziej cierpią chorzy na biegunki, zależnie od podrażnienia jelit pochodnymi rozkładu pokarmów zalegających w żołądku, zwłaszcza siarkowodorem, metanem i in. Częściej spostrzega się to w łagodnym zwężeniu odźwiernika. [przypisy: objawy ciąży, endometrioza operacja, USG ciąży ]